شب عاشورا: أعمال و عبادات


شب عاشورا: أعمال و عبادات



شب عاشورا از شب‌های بزرگ سال و شبی است که پیشوای شیعیان و سیّد شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، با نماز، تهجّد و راز و نیاز با پروردگارش آن را زنده نگه داشت، در حالی که دشمنان اهل بیت (ع) وی را از هر سو احاطه کرده و قصد کشتن او و یاران وفادارش و به اسارت بردن بازماندگان و اهل بیتش را داشتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بسیار شایسته است که شیعیان و محبّان آن حضرت، به وی اقتدا کرده و این شب عظیم و عزیز را زنده نگه دارند و با عبادات، ادعیه، مناجات و سوگواری سالار شهیدان و سایر شهدای کربلا، به استقبال روز عاشورا بشتابند.

در اینجا به برخی از اعمال عبادی این شب شریف اشاره می‌کنیم:

۱- احیای شب عاشورا و بیدار ماندن تا طلوع فجر.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کسی شب عاشورا را زنده نگه دارد، مثل کسی است که به اندازه عبادت تمام فرشتگان، خدا را عبادت کرده باشد و پاداش وی، معادل پاداش هفتاد سال عبادت است.

۲- خواندن چهار رکعت نماز در آخر شب.
بدین گونه که در هر رکعت، پس از قرائت حمد، ده بار آیة الکرسی، ده بار سوره قل هو الله احد، ده بار سوره قُل اعوذ بربّ الفلق، ده بار سوره قُل اعوذ بربّ النّاس و پس از پایان نماز نیز صد بار سوره قل هو الله احد را قرائت کند.

۳- خواندن چهار رکعت نماز.
در هر رکعت نماز، پس از قرائت حمد، پنجاه بار سوره قل هو الله احد خوانده شود. پس از آن به ذکر خدا، صلوات بر رسول خدا (ص) و لعنت بر دشمنان اهل بیت (ع) مشغول گردد و آن‌ها را فراوان زمزمه کند.

۴- خواندن دعای: اللّهم إنّی أسئلک یا الله یا رحمن، یا الله یا رحمن …

۵- بیتوته کردن در حرم مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در کربلا و زیارت نمودن قبر شریف وی.
آن‌هایی که توفیق زیارت آن حضرت را از نزدیک ندارند، در هر جایی که هستند وی را از راه دور زیارت کنند و بر او و شهیدان بلند مرتبه کربلا صلوات فرستاده و بر قاتلانشان لعن و نفرین کنند.

۶- صائم نشدن. (۴)
روزه گرفتن در این روز جایز نیست و لازم است کسی که از مبطلات روزه در این روز، اجتناب کرده است، به نوشیدن مختصری از آب، روزه‌اش را باز کند.

۱- الارشاد (شیخ مفید)، ص ۳۴۲
۲- ه‌مان، ص ۴۴۰؛ بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج ۴۴، ص ۳۹۱
۳- نک: الارشاد (شیخ مفید)، ص ۴۴۰؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج۱، ص ۳۳۷

۴- نک: الاقبال بالاعمال الحسنة (سید بن طاووس)، ج۳، ص ۴۵؛ مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی)، اعمال شب عاشورا.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.