چرا پیامبر (ص) در خانه خود دفن شدند؟
اصحاب پیامبر (ص) در تعیین محلی که پیامبر (ص) در آنجا دفن شود، اختلاف پیدا کردند، برخی گفتند باید حمل و در کنار قبر ابراهیم خلیل (ع) دفن شوند.
فضل بن حسن طبرسی نیز می نویسد: مسلمانان درباره محل دفن پیکر پیامبر (ص) به بحث و گفتگو پرداختند، در این هنگام علی (ع) گفت: "خداوند هر مکانی را که پیامبر (ص) را در آن قبض روح کرده است، همانجا را برای دفن او برگزیده است، من او را در حجره اش که در آن درگذشته است، دفن می کنم" مسلمانان این پیشنهاد را پذیرفتند. همه این اسناد و شواهد گواهی می دهد که در انتخاب محل دفن پیامبر (ص)، سخن از مسجد قرار گرفتن قبر او در میان نبوده و خود حضرت چیزی در این باره نفرموده است.
تابناک
نقش شش واقعه در تعیین زمان وفات پیامبر(ص)
به نقل از باشگاه خبرنگاران نوشت : تعیین روز عرفه که نهم ذىحجه است مى تواند ما را در تشخیص دقیق تاریخ وفات پیامبر(ص) کمک نماید و این یکى از شاخصه هاى مهم این بحث به شمار مى آید چون نظر مشهور و معروف اهل سنت بلکه اجماع آنان بر این است که عرفه روز جمعه بوده است.
ابن سعد در «الطبقات الکبرى» نه روایت در این باره نقل کرده است که همگى وفات را روز دوشنبه ذکر کرده اند. ابن اسحاق نیز وفات پیامبر(ص) را روز دوشنبه دانسته است. هم چنین یعقوبى و شیخ مفید نیز وفات پیامبر(ص) را روز دوشنبه ذکر کرده اند. در مجموع هیچ تردیدى در این که وفات پیامبر(ص) روز دوشنبه بوده است، وجود ندارد.
تابناک
زائران مدینه منوره در مسجدالنبی (ص) هر کدام به مقتضای معرفت خود زیارت میکنند، اما آنهایی که در این مسجد نشانی از اهل بیت پیامبر مییابند و برای مصائب آنها اشک میریزند، در درس عشق به اهل بیت سرافراز بیرون میآیند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به مدینه منوره، مسلمانان با ایمان به آیه «وَمَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ» و ایمان به شفاعت پیامبر رحمت به این مکان مقدس یعنی مسجدالنبی (ص) آمدهاند، آنها برای اینکه راز و نیازشان زیباتر شود، در جایگاهی نماز میخوانند و دعا میکنند که جایگاه سجدههای پیامبر (ص) و یاران باوفایش بود.
اینجا یعنی محراب، منبر و روضه مطهره انسان را به اوج میرساند، مگر میتوان آن را وصف کرد! دو رکعت نماز که در اینجا بخوانی، لذتش را برای همیشه عمر خواهی برد، شاید به خاطر همین حض معنوی باشد که اینجا نماز ثواب چندین نمازی است که در خانه خود میخوانی.
در کنار حجره شریفه ستونهایی وجود دارد که هر کدام درسهای بزرگی از تاریخ اسلام را در خود دارد و برای همین نیز پایدار ماندهاند، در ستون حرس حضرت علی (ع) از پیامبر حفاظت میکرد، کنار ستون سریر مسلمانان شبها در کنار آن مینشستند و مشغول ذکر و عبادت میشدند، ستون حنانه به خاطر این حنانه شد که پیامبر هنگام سخنرانی به درختی که کنار محراب بود تکیه میدادند و از آن به عنوان منبر استفاده میکردند، ستون توبه یا ابولبابه، محلی است که توبه ابولبابه که به مسلمانان و پیامبر خیانت کرده بود با استغاثه بخشیده شد و ستون محلقه نزدیک محراب فعلی بوده و برای معطر کردن فضای مسجد عود بر آن میسوزاندند.
اما شاید ستون توبه همانی باشد که ما امروز به آن نیاز داریم؛ در مدینه اگر از خطاهای گذشته توبه نکنیم، چگونه میتوانیم شایسته همراه داشتن نام امت پیامبر باشیم، این ستون حس بندگی را به انسان میدهد و بندگان خدا از راههای دور و نزدیک در کنار این ستونها مینشینند و کارنامه زندگی خود را مرور میکنند.
به هر گوشهای از مسجدالنبی (ص) که بنگریم صحنههایی از نماز، دعا، قرائت قرآن میهمانان پیامبر (ص) را میبینیم اما در در درون حجره شریفه و روضه مطهره باید گاه چندین دقیقه بایستی تا جایی پیدا کنی و نماز بخوانی، اینجا همیشه جمعیت فراوانی وجود دارد که دوست دارند در این سفر معنوی در جایی نماز بخوانند که پیامبر (ص) و ائمه نماز خواندهاند و خود را به ۱۴۰۰ سال قبل ببند و تاریخ صدر اسلام را مرور کنند.
مسجد النبی (ص) با اهلبیت (ع) پیامبر گره خورده است، جای جای این مکان مقدس محل نماز شبهای رسولالله (ص) و اهل بیت ایشان است، مگر میتوان در مسجدالنبی (ص) وارد شد و از کوثر قرآن یاد نکرد!
اینجا مسجد النبی (ص)؛ همان جایی که اگر انسان اهل درد باشد، بهترین محل برای تضرع و گریههای عرفانی است.
Alef
از امام صادق(علیه السلام) سوال شد برای چه کعبه، کعبه نامیده شده است؟ آن حضرت فرمود: زیرا چهارگوش می باشد. سوال کننده پرسید: برای چه چهارگوش می باشد؟ امام(علیه السلام) فرمود: زیرا برابر بیت المعمور[1] است و آن چهار گوش می باشد. سائل پرسید: برای چه بیت المعمور چهار گوش است؟ امام(علیه السلام) گفت: زیرا برابر عرش است و آن چهار گوش می باشد.
محضر مبارکش عرض شد: چرا عرش مربع است؟ آن حضرت فرمود: زیرا کلماتی که اسلام بر آن بنا شده چهار تا است و آنها عبارتند از: سبحان اللَّه و الحمدللَّه و لااله الّااللَّه و اللَّه اکبر».[2]
ممکن است مراد از عرش در این روایت، علم باشد و بنای علوم و معارف حقیقی الهی بر این چهار کلمه بناگذاشته است؛ به این بیان: «سبحان اللَّه»؛ یعنی این که ذات مقدس الهی منزه از آن است که جسم باشدیا از قبیل جواهر ممکن الوجود باشد یا در جهت یا مکان باشد یا دیدنی باشد یا حلول کند در غیرخود یا متحد با غیر شود.
صفات او بزرگ تر از صفات ممکنات است و صفات او جدای از ذات نیست، بلکه صفات او عین ذات اوست و منزه است از ظلم و از هر چه لایق ذات اقدس او نیست.
«الحمدلله» به معنای این است که جمیع ستایش ها و سپاس ها مخصوص ذات اوست. پس لازم است جمیع کمالات نیز مخصوص ذات او باشد و چنین ذاتی شایسته پرستش است.
«لااله الااللَّه» یعنی خدا، واجب الوجودی است که مستجمع جمیع کمالات و در ذات و صفات یگانه است و او را شبیه و نظیری از مادیات و مجردات نیست. و به «اللَّه أکبر» معارف الهی و خداشناسی تمام و کامل می شود؛ زیرا بیان عظمت اوست به مرتبه ای که عقل های عقلا از معرفت ذات و صفات او عاجزند و نهایت معرفت آن است که بدانند ممکن نیست به ذات اقدس واجب او برسند و هر رکنی از ارکان کعبه حقیقی که ذات اقدس اوست، مشتمل است بر کلمه ای از این کلمات. پس وقتی بنده روی دل خود را در عبادات متوجه آن کعبه کند، بداند معرفت کامل آن ذات ممتنع است و رو به این ارکان اعتقادی نموده و و را عبادت کند که اگر به این نحو نداند، عبادت او نکرده است، بلکه ساخته خیالی خود را بندگی کرده است.
مسجد الرایه
این مسجد در شمال مسجد نبوی و در فاصله 1800 متری آن واقع است.
این مسجد اینک در پشت پمپ بنزین «الاهلی» که به پمپ بنزین «الزغیبی» معروف است، قرار دارد.
مسجدالرایه در این زمان در محاصره خانه های تازه ساز واقع شده و چون در محل بلندی قرار گرفته از یک سر بالایی به آن دسترسی پیدا می شود.
پیشتر به مساحت یک اتاق و از سنگ بوده و در نزدیکی اش حیاطی داشته است.
لیکن در حال حاضر اتاق پهلوی مسجد نوسازی گردیده و از موزاییک هایی به حجم کوچک برای کف آن استفاده شده است .
و همه حیاط به مسجد اضافه شده و اتاق را به وسیله یک دیوار، که در آن یک درب تعبیه شده، از مسجد جدا کرده اند.
علّت نامگذاری این مسجد به «الرایه»، قرار داشتن آن بر کوه الرایه است و این کوه همان است که پیامبر اکرم ـ ص ـ پرچم پیروز خود در جنگ های خیبر و تبوک را بر آن نصب کرد.
رسول خدا ـ ص ـ بر فراز این کوه نماز خواند و در روزهای نخستِ کندن خندق مدینه، گنبدی بر مسجد ساخته شد.
این مسجد در بخش آغازین بازار ابوسفیان، سوی چپ بازار، به طرف حرم، قرار دارد.
منطقه ای که مسجد الرّایه در آن جاست، در قرون نخستین هجرت، «الردم الأعلی» خوانده می شد و در تاریخ آمده است که در صدر اسلام خانه های مکّه تا همین منطقه بوده اند. در کنار این مسجد، حوض آبی ساخته اند تا زائران و مجاوران حرم از آن استفاده کنند.
ازرقی می گوید: حضرت رسول الله(صلی الله علیه وآله) در این مکان نماز خوانده است.(1) مسجد در طول تاریخ بازسازی و تعمیرات اساسی شده است که تاریخ آخرین تعمیر، سال 1394 هجری قمری است.(2)
عبدالرحمن خویلد / آقای غروی قوچانی
http://www.hajj.ir/
http://kasahaj.com
کتابخانه تخصصی حج